De oorsprong van het familiebedrijf gaat terug naar het jaar 1938. Gerard Nijssen, oprichter van het bedrijf, had een boerderij, maar de agrarische sector ging dermate slecht dat het bedrijf werd verkocht en hij een transportbedrijf begon.
Broer Piet had al een fourage bedrijf dat goed liep en zodoende richtte Gerard er ook een op. In de jaren die volgden zorgde Gerard voor het vervoer van producten als graan, bieten en dergelijke. Helaas stierf Gerard op jonge leeftijd en werd zijn bedrijf door zijn vrouw en hun vijf zoons onder de naam Handelsonderneming Wed. G. J. Nijssen voortgezet. De in de oorlog onder het stro verborgen T-Ford van Gerard werd er weer onder vandaan gehaald, maar helaas was er geen brandstof en moest de vrachtauto op gas worden gestookt. In die periode had het bedrijf toepasselijk de bijnaam ‘gaspotten’.
Inmiddels heeft die ene T-Ford plaatsgemaakt voor de huidige 45 vrachtautocombinaties en een personeelsbestand van 80 mensen. Nijssen Fourages is haar oorspronkelijke activiteit in fourage altijd trouw gebleven. Mede door de overnames in de laatste jaren van de ruwvoer activiteiten van Bertus Hogenhout, Hein Lammers en Gerrit Scherpenzeel is Nijssen Fourages uitgegroeid tot een toonaangevende specialist in de Randstad. Met een breed aanbod kwaliteit hooi, stro, vezels en aanverwante producten is het bedrijf een bekend gezicht bij veel maneges, dierentuinen, bollenkwekers en particuliere eigenaren van paarden.
Vandaag de dag wordt Nijssen geleid door de derde generatie, bestaande uit Gerard, zoon van tweede generatie zoon Dick, en neef Gerard. Naast het fourage gedeelte, onder leiding van neef Gerard, is de businessgroep recycling, onder leiding van Gerard (zoon Dick), een sterke speler in de branche geworden. Met name in de recyclingsector heeft Nijssen een uitstekende naam en behoort deze businessgroep tot een van de toekomstige uitdagingen. Datavernietiging mag echter niet vergeten worden, want het op een deskundige en gecertificeerde manier vernietigen van vertrouwelijke stukken wordt steeds belangrijker. Naast de vernietiging van vertrouwelijk papier, vernietigt Brantjes Data-Vernietiging onder andere datadragers (harde schijven, cd’s), hardware (computers, printers) en producten.
Lokale betrokkenheid staat verder ook hoog in het vaandel bij de huidige directie. Zo verzorgt Nijssen Recycling de tweewekelijkse papierophaaldienst in Nieuw-Vennep, is het sponsor van de Nieuw-Vennepse voetbalverenigingen, bestuurslid van de Ondernemersvereniging Haarlemmermeer Zuid (OVHZ) en onderhoudt het nauwe banden met de agrarische sector. Kortom, het bedrijf maakt actief deel uit van de lokale samenleving. De bedrijfscultuur van Nijssen laat zich omschrijven met korte lijnen en een no-nonsens aanpak. Het streven is om met leveranciers en klanten langdurige relaties op te bouwen, waarbij Nijssen kwaliteit verkiest boven kwantiteit. Integriteit, teamspirit, vakbekwaamheid en veiligheid zijn de vier hoekstenen waarin de normen en waarden van het familiebedrijf zijn vertaald. Niet voor niets is het gezegde ‘een man een man, een woord een woord’ in al die jaren centraal blijven staan.